tisdag 24 april 2012

Poesi och utveckling och personlig utveckling

För många kanske denna kopplingen är mycket luddig, men för de som hört mig förklara kopplingen är den glasklar. Eftersom jag själv ser poesi ett sätt att utveckla sig, att bli till, att uttrycka sin inre verklighet och sin inre sanning har poesi en mycket självklar koppling till personlig utveckling. Nu talar jag inte om "Law of Attraction" eller Carl Rogers, Abraham Maslow, flow eller mindfulness. De här populära trenderna har säkert sitt att ge, men poesi är strået vassare! Poesi är för mig ett paraply där det mesta kan ingå; förutsatt att du själv är intresserad av att uttrycka din inre sanning i poesi. Av den anledningen tycker jag varken Charles Haanel, Rhonda Byrne eller Joe Vitale har någon prioriterad koppling till poesin. De är relevanta på sitt sätt, men de är mindre relevanta. Då tycker jag temakvällen om Lucid Dreaming på sätt och vis är mer användbar. Men kom gärna på förslag med fler temakvällar! De som hittills dykit upp är tema biografier. Och då har namn som Tage Erlander, Astrid Lindgren, Sven Wollter, C S Lewis och JRR Tolkien dykit upp.